تنخواه گردان حسابداری چیست؟

اهداف اصلی حسابرسی تنخواه

با تشکیل و گسترش شرکت ها و موسسات طی دهه های اخیر، فعالیت های ریز و درشت آنها چندین برابر شده است هر کدام از این اقدامات مستلزم هزینه های ریز و درشتی است که در مجموع هزینه های زیادی بر جای گذاشت.

در این شرایط مدیریت هزینه به دغدغه اصلی چندین مجموعه تبدیل شده است. از طرفی برای پرداخت این هزینه ها باید مراحل اداری طی شود که زمان زیادی از دست نروداز یک طرف باید هزینه کالا را پرداخت کنید و بالعکس برای حمل و نقل این کالاها باید هزینه جداگانه پرداخت شود.

گذراندن مراحل اداری برای پرداخت هزینه های فردی مستلزم صرف وقت و انرژی زیادی از سوی کارکنان بخش مالی و سایر بخش ها است که راه حل مورد نظر برای این مشکل استفاده از حسابداری گردش مالی است


تنخواه گردان نقدی است که واحد مالی یک شرکت به سایر کارکنان پرداخت می کند. در واقع حقوق به میزان پولی اطلاق می شود که به مدت یک یا چند روز در اختیار کارکنان شرکت اعم از مدیران، کارمندان یا هر شخص دیگری قرار می گیرد تا هزینه های نسبتاً ناچیز ناشی از فرآیند شرکت را تامین کند.


برای اینکه این روند سریعتر انجام شود و تحصیلدار بتواند بدون نیاز به تایید واحد مالی هزینه های مربوطه را پرداخت کند، مبلغی را به عنوان تنخواه از حسابدار شرکت به او می دهند. البته میزان آن بر اساس برآوردی که حسابدار و حقوق بگیر از هزینه ها می کنند تعیین می شود



تنخواه مقدار وجه نقدی است که برای تسهیل کار و امور روزمره و پرداخت هزینه های جزئی شرکت ها و مؤسسات نگهداری شود. این کمک هزینه ای است که به یکی از پرسنل شرکت داده می شود. این شخص که معمولاً عامل خرید شرکت یا موسسه مورد نظر است، موظف است کلیه مدارک پرداخت را به صورت رسید، فاکتور یا صورتحساب نگهداری کند


حتی اگر کارمزد بسیار ناچیزی را دریافت کنند، باز هم باید سند را نزد خود نگه دارید، زیرا در پایان دوره مالی، این هزینه های کوچک به تعداد زیادی می رسد. کلیه هزینه هایی که ذینفع از حساب ذینفع متحمل می شود باید با مستندات واضح و رسمی به حسابداری ارائه شود زمان پرداخت و هزینه ها نیز باید در اسناد درج شود


پس از ثبت نام و تحویل به حسابداری، فیش حقوقی باید به امضای مدیر حسابداری و مدیر حقوق و دستمزد برسد و بهتر است در پرونده شرکت در واحد حسابداری حقوق و دستمزد نگهداری شود دریافت کننده باید فردی قابل اعتماد و صادق باشد و ترجیحاً مورد تایید مدیریت مجموعه باشد.

 

نکته اصلی در مورد حقوق و دستمزد این است که وجوه موجود در حساب تنخواه فقط باید برای امور مالی شرکت استفاده شود و نه برای منافع شخصی.

 

 به طور کلی در شرکت ها و مؤسسات بزرگ، کار با دستمزد، کار بسیار مهم و ظریفی محسوب می شود

 

تنخواه گردان حسبداری

اهداف اصلی ایجاد حسابرسی تنخواه شامل این سه چیز است:


1. پرداخت آسان و سریع هزینه ها: با استفاده از تنخواه، هزینه های جاری و جزئی شرکت با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود، اما این همه ماجرا نیست، در برخی مواقع می توان از پرداخت حقوق برای پرداخت هزینه های مهم و ضروری استفاده کرد. که امکان دسترسی به خدمات بانکی را برای پرداخت فراهم می کند.


2. کاهش فعالیت حسابداری: استفاده از تنخواه باعث کاهش میزان فعالیت حسابداری و سپس کاهش میزان فعالیت حسابداری در سیستم می شود. با ورود پرداخت های شرکت به پرداخت های بانکی یا به صندوق شرکت، سرعت پرداخت ها کاهش می یابد و تراکنش های حسابداری شرکت را طولانی تر و پیچیده تر می کند، اما پرداخت بخشی از هزینه ها با استفاده از پول نقد این فشار را کاهش می دهد.


3. مدیریت وجوه جمع آوری: بررسی در دسترس بودن وجوه برای مبالغ کم و وجوه شرکت امر مهمی است که مدیریت آن با کمک حساب جاری آسان است.

 

 

 

تاریخ ارسال : 1402/7/13