پلمپ دفاتر

اولین گام برای ثبت دفاتر تجاری

شرکتهای تجاری در جهت اظهارات هزینه ها و درآمدهای خود نیاز به دفاتر پلمپ دفاتر دارند که این موضوع در ماده 6 قانون تجارت برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی تصویب شده است. در ادامه به انواع دفاتر مالی می پردازیم همراه ما باشید.

علت نامگذاری این دفاتر، به نام دفاتر پلمپ به این دلیل است که کلیه صفحات این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت پلمپ می شوند.

دفتر روزنامه چیست ؟

دفتر روزنامه، دفتری است که در آن ریز هزینه ها و سود و زیان به صورت روزانه وارد میشود

 

دفتر کل چیست ؟

دفتر کل دفتری است که درآن ریز هزینه ها ی دفتر روزنامه به صورت هفتگی درآن وارد می شود.

نکته : دفاتر قانونی مورد تایید سازمان امور مالیاتی، دفاتری هستند که مطابق مقررات مواد ۱۱و ۱۲ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ در اداره ثبت اسناد و دفتر مشاغل از طرف ادارات امور اقتصادی و دارایی پلمپ گردد

 

چه زمانی باید جهت اخذ دفاتر اقدام نمود :

جهت اخذ دفاتر پلمپ شده هر سال؛ باید سال قبل از آن؛ در واقع پیش از شروع سال مالی جدید؛ اقدام به دریافت دفاتر پلمپ شده نمود. برای مثال برای دریافت دفاتر پلمپ شده سال ۹۶ تا پایان اسفند سال ۹۵ باید اقدام نمود ؛مگر اینکه تمامی صفحات دفاتر؛ پیش از پایان سال مالی تمام شوند و نیاز به دفاتر جدید باشد که در اینصورت میتوانند دفاتر جدید اخذ نمایند

 

اولین گام برای ثبت دفاتر تجاری چیست ؟

در ابتدا برای ثبت درخواست و ثبت دفاتر پلمپ  مراجعه به سایت اداره ثبت شرکت ها به نشانی اینترنتی www.irsherkat.ssaa.ir و ورود به بخش ثبت پلمپ دفاتر تجاری شرکت ها می باشد. شما به دو صورت می توانید اقدامات ثبت پلمپ دفاتر را انجام دهید.

در روش اول موسسین شرکت ها با در دست داشتن و ارائه مدارک مورد نظر به سایت مراجعه کرده و مراحل پیچیده ثبت دفاتر را انجام می دهند.

در روش دوم با مراجعه به موسسه متخصص ثبتی و حقوقی و در اختیار گذاشتن مدارک و مجوزهای لازم به کارشناسان ثبتی خیال خود را از صحیح و به موقع انجام شدن امور آسوده خواهید کرد و تنها با یکبار مراجعه به موسسه کارهای ثبت دفاتر را به سرانجام خواهید رساند

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر :

کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده ” در دفترخانه اسناد رسمی یا توسط وکیل موسسه” تمامی اعضای شرکت
اسکن روزنامه رسمی تاسیس
اسکن روزنامه رسمی آخرین تغییرات
مهر شرکت

شیوه پر کردن دفاتر پلمپ 1401

حالا که با پلمپ دفاتر آشنا شدید، خوب است ببینیم تجار باید در پر کردن دفاتر چه قواعدی را رعایت کنند:

  1. تمامی معاملات و صادرات و واردات در دفاتر مذکور باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوص نوشته شود. حک کردن و همچنین سفید گذاشتن، بیش از آنچه در دفترنویسی معمول است نباید وجود داشته باشد. در حاشیه و یا بین سطور نوشتن ممنوع است و تاجر باید تمام آن دفاتر را از ختم هر سالی لا اقل تا ده سال نگاه دارد. (قانون تجارت، ماده ۱۳)

  2. وظیفه نگهداری دفاتر تجاری برای تشخیص میزان مالیات به درآمد و تعیین مرور زمان مالیاتی پنج سال است.

  3. ابتدا باید موارد را در چکنویس تنظیم نموده و سپس در دفاتر کل وارد نمایید بدین صورت از خط خوردگی و نامرتب بودن جلوگیری می شود. سپس بعد از صحت اطلاعات در دفتر به درستی آنها را وارد نمایید.

  4. دفاتری که تجار برای امور تجاری خود به کار می­ برند، در صورتی که مطابق مقررات این قانون تنظیم شوند، بین تجار در امور تجاری سندیت خواهد داشت. در غیر این صورت علیه صاحب آن معتبر است. (قانون تجات ماده۱۴)

تاریخ ارسال : 1402/2/31