بیمه تامین اجتماعی

لیست بیمه چیست؟

لیست بیمه تامین اجتماعی ، لیستی است که شامل سوابق بیمه ای کارگران و کارمندان  از قبیل نام و کد ملی کارکنان، دستمزد روزانه، دستمزد ماهانه، مزایای مشمول بیمه، حق بیمه سهم کارگر، کسورات و سایر کسورات می شود، که در سازمان یا موسسه ای مشغول به فعالیت هستند و توسط کارفرما در لیست بیمه درج می شود.

تمامی افرادی که نامشان در فهرست بیمه تامین اجتماعی قرار دارد باید به صورت ماهیانه حق بیمه ای، به منظور برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی؛ پرداخت نمایند. برای تعریف مفهوم حق بیمه و درک درست آن باید گفت که حق بیمه مبلغی است که در پایان هر ماه برای استفاده از مزایای تامین اجتماعی به این سازمان پرداخت می‌شود.

حق بیمه به صورت کلی شامل 30% از حقوق کارگران و کارکنان می باشد، که از این درصد، 7% آن سهم کارگر و 23% آن سهم کارفرما است. به عبارت ساده تر یعنی در پایان هر ماه کارفرما 7% از حقوق کارگر و کارمند خویش را به منظور واریزی حق بیمه کسر می نماید و 23% سهم خویش را هم به آن اضافه می نماید. در نهایت پس از ارسال لیست بیمه توسط کارفرما مبلغ نهایی بیمه را کارفرما در سامانه اداره بیمه پرداخت می کند.

بیمه تامین اجتماعی انواع مختلفی دارد که شامل:

  • بیمه تامین اجتماعی اجباری

  • بیمه اختیاری

  • بیمه تامین اجتماعی خویش فرما

  • بیمه مشاغل آزاد

تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی

تمامی کارفرمایان برای تهیه و رد کردن لیست بیمه، ابتدا باید در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام نمایند. پس از دریافت کد کارگاهی و اختصاص دادن نام کاربری و رمز عبور، باید با استفاده از نرم افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی اطلاعات کارگران و کارمندان را در برنامه ثبت نمایند.

لیست بیمه را معمولا حسابداران شرکت در سایت تامین اجتماعی بارگذاری می کنند، اما اگر مشکل و یا تاخیری در ارسال و پرداخت مبلغ لیست بیمه وجود داشته باشد، کارفرما باید پاسخگوی سازمان تامین اجتماعی باشد. بنابراین این کار حسابدار برای تامین اجتماعی به معنای ارسال لیست‌بیمه توسط کارفرما می باشد.

نرم افزار ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی را می توانید از طریق سایت www.tamin.ir دانلود نمایید و پس از نصب نرم افزار ، برنامه را اجرا نمایید و سپس بر روی منوی « اطلاعات پایه » کلیک و گزینه «مشخصات کارگاه» را انتخاب کنید. سپس اطلاعات پایه و مشخصات کارکنان را وارد نمایید.

اطلاعات ثبت شده را در زمان معین شده در قالب یک فایل cd و یا به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی برای ارسال لیست بیمه بارگذاری و ارسال نمایند

 

همان طور که بیان شد برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی از دو طریق می توان اقدام نمود :

  1. تهیه و ارسال لیست بیمه از طریق سامانه www.tamin.ir

  2. تهیه لیست از طریق نرم افزار و ارسال آن از طریق سامانه تامین اجتماعی

 

جریمه عدم ارسال لیست بیمه

برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی هم مانند لیست مالیات حقوق زمانی را مشخص نموده اند، بدین طریق که سازمان تامین اجتماعی برای رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی مدتی 30 روزه برای سرپرست کارگاه ها و مدیران شرکت ها در نظر گرفته است.

در این مدت مدیران فرصت دارند لیست بیمه تامین اجتماعی کارگران و کارکنان خویش را تهیه و ارسال نمایند و اگر تا پایان این مدت مشخص شده اقدامی صورت نگیرد، سرپرست کارگاه ها و… مشمول پرداخت جریمه نقدی، تحت عنوان عدم ارسال رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی به میزان 10% مبلغ حق بیمه همان ماه خواهند شد.

تاریخ ارسال : 1402/2/31