مالیات بر حقوق چیست

سقف درآمد معاف از مالیات

مالیات بر حقوق چیست

مهم‌ترین مالیات حقوق‌بگیران، کارمندان و کارگران

برای درک بهتر مالیات حقوق ابتدا بهتر است بدانیم مالیات چیست و چه انواعی دارد؟ مالیات‌ در یک تقسیم‌بندی کلی به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود. برای فهم بهتر این دو دسته پیشنهاد می‌شود به این نکته توجه کنید که اگر مودی مالیاتی (همان شخصی که مسئول پرداخت مالیات است) و پرداخت‌کننده مالیات هر دو یک شخص باشند به آن مالیات مستقیم می‌گویند و در غیر این صورت، مالیات غیرمستقیم است

 

مالیات بر حقوق یا همان مالیات حقوق، یکی از انواع مختلف مالیات بر درآمد است و همانطور که در مقالات پیشین به آن پرداختیم مالیات بر درآمد در کنار مالیات بر دارایی دو بخش از مالیات‌های مستقیم هستند.

مالیات حقوق بر عهده اقشار حقوق بگیر که همان اشخاص حقیقی هستند، است و آنها موظف به پرداخت میزان مالیات مربوط به درآمد حاصله خود هستند.

فصل سوم از باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم، به مالیات بر حقوق پرداخته و در 11 ماده (از ماده 82 تا 92) قوانین و مقررات مربوط به آن بیان شده است.

طبق تعریف ماده 82 قانون مالیات‌های مستقیم «درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی‌) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت ‌اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام یافته به‌ طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است‌».

 

 

سقف درآمد معاف از مالیات چقدر است؟

افرادی که درآمدی کمتر از یک حد مشخص داشته باشند از پرداخت مالیات حقوق معاف خواهند بود. طبق بند (۵) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ سقف معافیت از مالیات حقوق ۱۴۰۱ کارمندان حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه یا ۶۷ میلیون و دویست هزار تومان در سال تعیین شده است. همچنین سقف معاف از مالیات برای پزشکان عمومی و متخصص و فرهنگیانی که در مناطق محروم کار می‌کنند، ۲۰ میلیون تومان در ماه یا ۲۴۰ میلیون تومان در سال است.

مالیات حقوق از نوع تکلیفی است. یعنی محاسبه و پرداخت آن برعهده کارفرما است و کارکنان وظیفه‌ای برای پرداخت آن ندارند.

به طور کل افرادی که در مناطق آزاد مانند کیش، قشم و بندر انزلی زندگی می‌کنند از پرداخت این مالیات معاف هستند. همچنین نیروهای مسلح، جانبازان و آزادگان و افرادی که در سال ۱۴۰۱ درآمدی کمتر از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه دارند از پرداخت این مالیات معاف هستند.

تا ۵۰ درصد مالیات حقوق برای افرادی که در مناطق کمتر توسعه یافته زندگی می‌کنند، بخشیده می‌شود.

اگر کسی این مالیات را به‌موقع پرداخت نکند ممکن است مجازات‌هایی مانند حبس از دو ماه تا سه سال، ممنوع‌‌الخروج شدن، جریمه نقدی معادل ۲۰ درصد مبلغ مالیات پرداخت‌نشده یا محروم شدن از استفاده معافیت مالیاتی در سال مربوطه برای او در نظر گرفته شود

 

برخی نکات دیگر مالیات حقوق که باید بدانید

ما به مهم‌ترین موضوعات مربوط به مالیات حقوق اشاره کردیم که اکثر قریب به اتفاق کسب‌وکارها با آن روبرو هستند. اما برخی نکات دیگر نیز وجود دارند که معمولا مربوط به حالات استثنا و موارد خاص است.

برخی از این موارد در قانون مالیات‌های مستقیم به آنها اشاره شده است. اما برخی دیگر ممکن است در سایر قوانین و مقررات به آنها اشاره شده باشد. ضمن آنکه برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت در خصوص مالیات نیز معمولا در مورد مالیات بر حقوق و همچنین میزان معافیت مالیات حقوق تاثیرگذار است.

تاریخ ارسال : 1402/2/31