اهداف کدینگ در حسابداری

نکات مهم در مورد کدگذاری حسابداری

در یک تعریف ساده کدگذاری طبقه بندی حساب ها در حسابداری است کدگذاری حسابداری معمولاً به صورت درختی انجام می شود که متداول ترین روش است

 

کدگذاری در لغت به معنای شماره گذاری است و ترکیب آن با حسابداری به معنای کدگذاری حساب ها در حسابداری است. در ادامه به سطوح مختلف کدگذاری حسابداری و ساختار استاندارد آن پرداخته می شود اما قبل از آن، برای درک بهتر مفهوم کدنویسی؛ در حسابداری انواع کدنویسی و اهداف استفاده از آن را خواهید آموخت.


مبحث کدنویسی حسابداری موضوعی خاص و قابل تامل است که پیشنهاد می شود از ابتدای حسابداری در هر کسب و کاری با این دلایل مورد استفاده قرار گیرد.


.1 کدهای حسابداری عملیات مالی را استاندارد کرده و بر اساس قالب خاصی وارد می کنند.


 .2 در ثبت وقایع مالی سرعت و دقت در عملیات کمک می کند و خطاهای انسانی را در تیم حسابداری کاهش می دهد.


.3 به تهیه گزارش های مالی با جزییات دقیق و گسترده مانند صورت های معاملات فصلی کمک زیادی می کند و سرعت و دقت بیشتری به این موارد می دهد.


.4 به لطف کد، تحلیل مالی و ارزیابی سرمایه گذاری یا محاسبه میزان دارایی ها راحت تر و بهتر از همیشه انجام می شود و قدرت تصمیم گیری را برای تصمیم گیرندگان داخلی و خارجی بهبود می بخشد

کدینگ در حسابداری


نکات مهم در مورد کدگذاری حسابداری


کدگذاری حسابداری یک مشکل تخصصی تلقی می شود و باید توسط متخصص یا حسابداران و مدیران مالی مجرب انجام شود.


این مشکل بسیاری از مشکلات مالی و حسابداری واحدهای تجاری را حل کرده یا از آن جلوگیری می کند. اما برای آن، سیستم باید به درستی طراحی شود


ساختار استاندارد کدگذاری در حسابداری به شرح زیر است:


1. گروه حساب ها: در این لایه از ساختار رمزگذاری استاندارد، صورت های مالی وجود دارد. کلیه بدهی های کوتاه مدت و بلندمدت، درآمدها و هزینه ها، سرمایه گذاران و ذینفعان و حقوق مربوط به آنها را می توان در این سطح قرار داد.


2. دفتر کل: صورتهای مالی اغلب در این لایه تعریف می شوند. به طور معمول، نیازها و فعالیت های شرکت اجزای اصلی این سطح است که گروه های حساب شرکت را به تعداد کمتری تقسیم می کند.


3. حساب ویژه: در این سطح، حساب های عمومی به حساب های کوچکتر و جزئی تر تقسیم می شوند. این حساب ها به عنوان حساب های ویژه شناخته می شوند.

 


حساب های تفصیلی برخی از حساب های تفکیک شده هستند که به عنوان حساب های تفصیلی نیز شناخته می شوند. حساب‌های تفصیلی دسته‌بندی اصطلاحات را آسان‌تر می‌کند و شناسایی حساب‌ها را آسان‌تر می‌کند.

 

 

 

 

تاریخ ارسال : 1402/7/20