مفهوم حسابرسی داخلی

نحوه انجام ممیزی داخلی

به طور کلی حسابرسی داخلي یک مفهوم نظارت بر عملکرد مالی سازمان یا شرکت می‌باشد که مدیریت را از وضعیت هزینه کردها، کیفیت عملیات مالی و وضعیت مالی سازمان با خبر می نماید.

نحوه انجام ممیزی داخلی


شروع فعالیت حسابرسی داخلی می تواند از لحظه شروع اولین فعالیت های مالی شرکت صورت گیرد. با وجود نیاز به حسابرسی داخلی، بسیاری از شرکت ها پس از پایان سال مالی و اتمام عملیات حسابداری آن را اجرا می کنند. اما در برخی شرکت ها از همان ابتدا جایگاه حسابرسی داخلی مشخص است و همیشه نظارت و سایر حوزه ها را انجام می دهند.

فرآیند حسابرسی دو جنبه اصلی دارد.
از آنجایی که حسابرسی وظیفه نظارت بر واحد حسابداری را دارد، باید در کلیه فعالیت های حسابداری دارای تجربه و مهارت باشد. یک حسابرس داخلی نیز باید مهارت های حسابداری داشته باشد.

 

حسابرسی

 


 علاوه بر مهارت های حسابداری قوی، حسابرس داخلی باید توانایی بررسی فرآیندها، تجزیه و تحلیل داده ها، یافتن خطاها، برنامه ریزی و حل مشکلات را داشته باشد.
مراحل حسابرسی داخلی گسترده است، از بررسی تراکنش های مالی کوچک تا برنامه ریزی برای حفظ و گسترش دارایی ها.
حسابرسان داخلی با دو نوع گزارش سروکار دارند.

با دریافت این گزارش ها از واحدها و بررسی هر واحد، نتایج عملیات خود را در قالب گزارش های تحلیلی ارائه می کنند. گزارش نهایی ارائه شده به مدیر شرکت بر دو نوع کلی گزارش مالی و حسابداری، گزارش عملیاتی می باشد


در پایان باید به اهمیت و نیاز حسابرسی داخلی، مسئولیت حسابرس داخلی، توانایی حسابرسی داخلی و مواردی که نقش تأثیرگذاری این جایگاه را در سازمان نشان می دهد، اشاره کرد.
حسابرسی داخلی یک فعالیت بی طرفانه با هدف افزایش بهره وری سازمان است. نقش حسابرسی داخلی در کشف خطاها، سوء استفاده ها و حفظ دارایی ها بسیار چشمگیر است.

استقلال در حسابرسی با جایگاه حسابرسی خارجی (مستقل) متفاوت است و به معنای فعالیت بی طرفانه و غیر هدفمند است. سطح پاسخگویی در حسابرسی تفاوت بین حسابرس داخلی و حسابرس خارجی را نشان می دهد


اثربخشی حسابرسی داخلی زمانی امکان پذیر است که موقعیت ویژه ای برای این بخش در نظر گرفته شود. حسابرسان داخلی باید توسط مدیریت ارشد پشتیبانی شوند و در عملیات خود کاملاً مستقل باشند.

 

تاریخ ارسال : 1402/3/10