حسابرسی تامین اجتماعی

اهداف حسابرسی تامین اجتماعی

حسابرسی تامین اجتماعی شامل رسیدگی به دفاتر حقوقی و اسناد مالی شرکت هایی است که با گزارش هزینه ها سر و کار دارند، در این سازمان می توانید با تشکیل پرونده و کد کارگاهی بگیرید، به این فرآیند حسابرسی تامین اجتماعی گفته می شود


در برخی نقاط اخذ اسناد و مدارک از شرکت ها (تجاری، حرفه ای و ...) از دفاتر قانونی در برخی نقاط در مراکز کنترل بررسی می شود.


اهداف حسابرسی تامین اجتماعی


بر اساس ماده 28 قانون تامین اجتماعی که مربوط به منشاء درآمد بیمه است، طبق ماده 38، نماینده باید مراتب را به شرکت بیمه اعلام و اختیار خود را تضمین و حق بیمه را به طور کامل قانون تامین اجتماعی پرداخت کند. بنابراین دو هدف اصلی وجود دارد


1.  اجرای حق بیمه کارگران کارخانه توسط نمایندگان: در اصل کارفرما باید با اطلاعاتی که در اختیار دارند به دست اندرکاران این امر طبق قوانین تامین اجتماعی مستنداتی ارائه دهد با تحلیل بررسی می کنند که درست است یا نه.


2. اثبات استفاده از قوانین تامین اجتماعی برای قراردادها و پاداش ها: بر اساس ضوابط نهادهای تامین اجتماعی، پاداش های پرداختی به جز افراد تحت پوشش بیمه شامل بیمه تامین اجتماعی می شود و کارخانجات باید در هنگام پرداخت این موضوع را مد نظر داشته باشندکسانی که با این مسائل مانند قراردادها، قبوض، دستمزد و ... برخورد درست یا نادرست دارند این موضوع را بررسی می کنند.

در گذشته، شرکت ها اغلب بر اساس حسابرسی به حسابداران برای کار با آنها در حسابرسی مقایسه ای و تهیه و اجاره دفاتر قانونی متکی بودند. گاهی اوقات اکثر شرکت های کوچک در انجمن مالی و اداری برای انجام کار و تکیه بر حسابداری کارایی و مدیریت مصرف برای خود گرفته شده اند


در واقع حسابرسی تامین اجتماعی دفاتر قانونی و اسناد مالی توسط اداره حسابرسی تامین اجتماعی که وابسته به سازمان تامین اجتماعی است انجام می شود، لذا برخی آن را برای حسابرسی و رسیدگی به دفتر حقوقی و اسناد مالی سازمان می نامندوگاهی با اخذ مدارک و اسناد از شرکت، حسابرسی و تحقیق توسط دفتر حقوقی سازمان  حسابرسی تامین اجتماعی انجام می شود.

با مراجعه به حسابرسان موسسه تامین اجتماعی، تحلیل و بررسی آنها توسط دفاتر قانونی انجام می شود که طبق اسناد مالی در موارد زیر که شامل دو مورد می باشد، احتمال بدهکاری کارخانجات وجود دارد:
1.
اسناد و مدارک فروش کارخانه معین مشمول حق بیمه.


2. سنجش مقیاس حق بیمه برای نیروها

حسابرسی


حق بیمه ناشی از حسابرسی


حتی در صورت بروز بدهی در حین حسابرسی، نماینده باید ظرف مدت 1 ماه بدون احتساب خسارت، آن را پرداخت کند، اما در صورت عدم پذیرش و ارسال آن به کمیته محاسبات و تجدیدنظر، نیازی به پرداخت هزینه های فوق ندارددر صورت تثبیت بدهی، پس از تایید ، زیان 2 درصد افزایش می یابد


لذا نماینده از ارسال و ذخیره حق بیمه در مدت تعیین شده خودداری نموده و زمان ارسال لیست پرداخت حق بیمه یک ماه تمدید می گردد. قاعدتاً خسارات مادی توسط نمایندگان شامل خسارت تاخیر در تحویل جزئیات و پرداخت حق بیمه است.

تاریخ ارسال : 1402/5/8