حسابرسی سرفصل دارایی‌های ثابت

اظهارنامه های مربوط به محاسبات مالیاتی

دارایی های ثابت رایج ترین عنوان در بین شرکت هایی است که در حوزه های تجاری و صنایع مختلف فعالیت می کنند. هر شرکتی برای رسیدن به اهداف خود و انجام فعالیت روزمره خود به دارایی هایی مانند ساختمان و ماشین آلات نیاز دارد.

برخی ادعاهایی که یک شخص حقوقی در مورد دارایی های ثابت دارد باید به حسابرس تأیید شود. یکی از این موارد ادعای مالکیت دارایی های ثابت است که برای آن باید مدارکی از قبیل اسناد ارائه شود


در مورد برخی از دارایی های غیرمنقول مانند وسایل نقلیه، ممکن است لازم باشد خودرو مورد نظر و بیمه نامه آن و همچنین بررسی مدارک مورد بررسی قرار گیرد. توجه به این نکته بسیار مهم است که فقدان بیمه خودرو می تواند باعث شود موارد خاصی در بازرسی یا تاکید لحاظ شود.

 

برای اثبات نداشتن بیمه، نهادهای مالی می توانند درخواست بیمه خودرو را به حسابرسان تهیه و ارائه کنند. با تهیه این کاربرگ به راحتی می توانید از درج موارد مرتبط با بیمه در گزارش حسابرسی خودداری کنید


حسابرس ممکن است درخواست تأیید حقوق موجودی، سرمایه گذاری ها، مانده های بانکی و سایر موارد را داشته باشد. در این موارد اداره دارایی مسئول ارسال و دریافت تاییدیه های لازم می باشد.

حسابرسی دارایی ثابت

 

بهتر است بخش مالی رسیدهای ارسال تاییدیه را نگه دارد و سوابق پاسخ های تایید را نگه دارد. عدم رعایت این مراحل ممکن است منجر به سلب مسئولیت به عنوان یک شرط در گزارش حسابرسی شود.

حسابرسان حتما این فرم ها را از شرکت هایی که فرم های تسویه نهایی مالیاتی برای آنها ارسال شده است درخواست خواهند کرد و همچنین باید مدارک مربوط به مبلغ پرداختی را بررسی کنند. علاوه بر کاربرگ تشخیص مالیات عملکرد، برگه مالیات حقوق و دستمزد یکی دیگر از اسناد مالیاتی است که باید بررسی شود.

 

علاوه بر این موارد، باید به اظهارنامه ها و اظهارنامه های مربوط به محاسبات مالیاتی نیز دسترسی داشته باشید تا در صورت درخواست در اختیار تیم حسابرسی قرار گیرد. هدف اصلی از ارائه تمام این مدارک این است که نشان دهد شما کسری ذخیره مالیاتی ندارید.

 

لازم به ذکر است که در صورت عدم رضایت حسابرس از عدم وجود کسری ذخیره، اختلاف ایجاد می شود و گزارش حسابرس مشروط خواهد بود. در اینجا به طور مختصر به تغییرات اعمال شده در روش گزارش حسابرسی اشاره می کنیم تا بتوانید با آنها آشنا شوید



اولین و مهمترین تفاوتی که در مورد گزارش حسابرسی جدید می توان به آن اشاره کرد، چیدمان قسمت های مختلف گزارش حسابرسی است. به عنوان مثال، در گزارش حسابرسی جدید، نظرات حسابرس در ابتدای گزارش ذکر شده است.

 

علاوه بر این، طبق استاندارد 701، حسابرسان باید مسائل مهمی را که در طول فرآیند حسابرسی با آنها مواجه می شوند، لحاظ کنند. با این حال، این موضوع در اظهارنظر حسابرسی به عنوان یک نکته کلیدی حسابرسی افشا نشده است.

 

تاریخ ارسال : 1402/6/22