نحوه رسیدگی حسابرسی به هر یک از سرفصل‌ها

گزارش حسابرسی

هر بخش از اقتصاد برای دستیابی به کارایی اقتصادی سرمایه گذاری می کنند. این وجوه تحت عناوین جداگانه نگهداری می شوند. سرمایه گذاری شامل موارد مختلفی است. از سرمایه گذاری در اوراق بهادار و سپرده های بانکی گرفته تا سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و املاک تولیدی و تجاری.

 

اقلام ثبت شده تحت عنوان سرمایه گذاری به دو دسته جاری و غیرجاری تقسیم می شوند


نام سرمایه گذاری قطعا توجه حسابرسان را به خود جلب خواهد کرد. اگر می خواهیم به سرعت در صنعت سرمایه گذاری فعلی سرمایه گذاری کنیم، باید رویکرد خود را روشن کنیم. به عنوان مثال، اگر از روش ارزش بازار یا پایین‌تر از بهای تمام شده و خالص ارزش فروش استفاده کرده‌اید، حسابرس باید خالص ارزش فروش را در تاریخ ترازنامه تعیین کند.


حسابرسی که می‌خواهد روی هزینه‌ها تمرکز کند، مطمئناً یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد حقوق و دستمزد است. میزان دستمزد پایه، اضافه کاری، مزایا، هزینه های عمومی و پرداخت های مشارکتی حوزه هایی هستند که توسط حسابرس ارزیابی می شوند.

به طور معمول، به دلیل محدودیت زمانی، همه لیست های دوازده ماهه بررسی نمی شوند و یک یا دو لیست پولی به صورت انتخابی بررسی می شوند. علاوه بر این، شما باید نمونه هایی از دستور کار، اضافه کاری و زمان ورود و خروج را در اختیار بازرس قرار دهید. به یاد داشته باشید که حقوق یکی از مواردی است که حسابرس بیشتر بر آن تمرکز می کند


حسابرس ممکن است در مورد عناوین موجودی، سرمایه گذاری ها، مانده های بانکی و سایر اقلام درخواست تأیید کند. وظیفه واحد مالی در این موارد اطمینان از ارسال و دریافت مجوزهای لازم است. بهتر است واحد مالی برای ارسال تاییدیه ها قبض های پستی را نگه دارد و به طور مستمر پاسخ های این تاییدیه ها را پیگیری کند.

اعمال این مراحل ممکن است منجر به درج یک بند محدودیت به عنوان یک بند مشروط در گزارش حسابرسی شود


حسابرس همیشه این فرم را از شرکتی که فرم تشخیص نهایی مالیات را ارسال کرده است درخواست می کند و باید مدارک مربوط به مبلغ پرداختی را نیز مشاهده کند. در کنار برگ تشخیص مالیات عملکرد، برگ تشخیص مالیات نیز مانند مالیات حقوق، یکی دیگر از اسناد مالیاتی است که باید بررسی شود.

 

 علاوه بر این موارد باید اظهارنامه مالیاتی و محاسبات مربوط به مالیات های اظهار شده را نیز داشته باشید تا در صورت درخواست در اختیار تیم حسابرسی قرار گیرد. هدف اصلی از ارائه تمام این مدارک اثبات عدم کسری ذخایر مالیاتی است. توجه داشته باشید که اگر حسابرس از نبود کسری ذخیره مطمئن نباشد، اختلاف خواهد داشت. و گزارش حسابرس الزامی است.

تاریخ ارسال : 1402/6/26