مالیات بر ارزش افزوده و مزایا و معایب آن

گواهی ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده و مزایا و معایب آن

پرداخت مالیات همیشگی و الزامی است و تمامی مشاغل کسب و کارها شرکت‌ها باید این قانون را رعایت کنند و مالیات خود را در موعد مقرر و مشخص حتماً پرداخت کنند. هر کسب و کاری بر اساس دارایی خود مالیات دریافت می‌کند یا مالیات غیر مستقیم به نوع دیگر است و بر این اساس گرفته می‌شود که به روی کالاها و خدمات یک هزینه‌ای اضافه می‌شود و شما آن را به عنوان مالیات به روی هزینه کالا پرداخت می‌کنید و این مالیات در هر کشور و در هر کسب و کاری الزامی هست و باید پرداخت بشود در این مطلب از وب سایت گسترش محاسب ستایش می‌خواهیم از مالیات ارزش افزوده و تمامی مزایا و معایب و هر چیزی که به این موضوع مربوط می‌شود صحبت کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 مزایای مالیات بر ارزش افزوده

در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌توان گفت عدالت برقرار است از تمامی مصرف کنندگان به یک اندازه در هر محصول و خدماتی و هر زمینه‌ای مالیات دریافت می‌شود و به این دلیل عادلانه هست که مصرف کنندگانی که کالا بیشتر خریداری می‌کنند یا از یک سری خدمات بیشتر استفاده می‌کنند مالیات بیشتری هم صد در صد پرداخت می‌کنند. از مزایای دیگر می‌توان به کارایی آن اشاره کرد که اقتصادی هست و بیشتر به دولت کمک می‌کند و از فرار مالیاتی از طرفی جلوگیری می‌کند و تمامی مالیات‌ها جمع آوری می‌شود و هزینه‌ها را برای جمع آوری مالیات کاهش می‌دهد .

معایب مالیات بر ارزش افزوده

 از معایب آن می‌توان به پیچیدگی این نوع مالیات و پرداخت آن اشاره کرد که برای پرداخت این نوع مالیات باید حتماً زیرساخت‌های مناسب وجود داشته باشد که مالیات به شکل درست از تمامی مصرف کنندگان دریافت بشود از دیگر معایب آن افزایش قیمت است که هر چقدر مالیات بر ارزش افزوده بیشتر بشود قیمت کالاها و همچنین یک سری خدمات هم بیشتر می‌شود و می‌تواند یک تاثیر منفی به روی تولید کالا بزرد و تولید کالا به نوعی کاهش پیدا می‌کند.

 گواهی ارزش افزوده چیست؟

 برای اینکه شرکت‌ها بتوانند از مشتری‌های خود مالیات بر ارزش افزوده بگیرند حتماً نیاز هست که گواهی ارزش افزوده داشته باشند اگر بخواهند بدون داشتن گواهی مالیات دریافت کنند جریمه می‌شوند و این کار تخلف است گواهی ارزش افزوده یک زمان و انقضایی دارد که حتماً مصرف کننده نهایی که محصولی خریداری می‌کند یا از خدمات استفاده می‌کند باید حتماً استعلام این گواهی را بگیرد و کد ملی و کد اقتصادی در سامانه مخصوص آن  استعلام بگیرد و بعد استفاده کند. شرکت‌ها می‌توانند قیمت کالا را بیشتر از قیمت اصلی آن بفروشند که بتوانند مالیات بر ارزش افزوده را به دولت پرداخت کنند. این کار غیر مجاز نیست و برای پرداخت مالیات می‌توانند این کار انجام بدهند. مالیات بر ارزش افزوده در همه جا یا همه کشورها یکسان نیست و هر جایی بر اساس شرایط اقتصادی  دولت یک نرخی را برای مالیات ارزش افزوده به روی هر کالای خدماتی تعیین می‌کند.

 انواع مالیات بر ارزش افزوده

در قسمت اول این مطلب گفتیم که مالیات بر ارزش افزوده چیست و هر خدمات یا هر محصولی یک قیمتی دارند که مالیات بر ارزش افزوده وقتی به روی قیمت این کالاها یا خدمات می‌آید گرانتر می‌شود اما شرکت‌ها به دلیل اینکه بتواند مالیات را پرداخت کنند به روی محصولات به دلیل اینکه بتواند مالیات را پرداخت کنند به روی محصولات یک قیمت اضافه‌تری می‌گذرند یا برای اینکه بتوانند مالیات خدمات خود را پرداخت کنند قیمت بیشتری به روی هزینه قبلی می‌آورند تا بتوانند مالیات را به دست بیاورند اما انواع مختلفی دارد که می‌توان گفت سه نوع مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد:

مالیات بر ارزش افزوده و مزایا و معایب آن

 تولیدی

در مالیات ارزش افزوده تولیدی به این صورت هستش که مالیات برای کالاها تعیین می‌شود و کالاهایی مانند مواد غذایی یک قیمتی به روی قیمت همیشگی آنها می‌آید و باعث گرانتر شدن آن می‌شود علاوه بر مواد خوراکی و مصرفی می‌توان به کالاهایی که سرمایه‌گذاری هم اشاره کننده طلا سکه اما  می‌توان گفت گرانتر شدن یک سری موارد مثل سرمایه‌گذاری باعث این می‌شود که افراد فکر کنند که ضرر دیده‌اند و دیگر نمی‌توانند سرمایه‌گذاری آنچنانی کنند.

 درآمدی

 در روش مالیات بر ارزش افزوده درآمدی به این صورت هستش که پایه مالیات به روی کالاها کمتر می‌شود یعنی به روی یک کالا کل سرمایه‌گذاری و قیمت مشمول مالیات می‌شود مصرفی در روش مصرفی بیشتر مالیات هنگامی گرفته می‌شود یا هنگام باید پرداخته بشود که مصرف کننده بخواهد از آن استفاده کند یعنی مالیات در هنگام تولید نیروی کالا یا خدمات و محصولات نمی‌آید و هنگام مصرف فقط مالیات گرفته میشود .

مصرفی

 می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و کسانی که تولیدی دارند یا محصولات و کالاها را تولید می‌کنند یا یک سری خدمات ارائه می‌دهند خیلی به صرفه‌تر هست کسانی که از مالیات معاف هستند و نباید مالیات پرداخت کنند و می‌توان گفت به آنها تعلق نمی‌گیرند بسیار تعداد زیادی هستند و یا در زمینه‌های مختلفی هستند و تعدادی هم هستند که مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق می‌گیرد و معاف نیستند و باید پرداخت کنند. اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده انواع زیادی دارند در این قسمت به آن می‌پردازیم :

اظهارنامه مالیات ارزش افزوده عادی

اظهارنامه مالیات ارزش افزوده دخانیات

 اظهارنامه مالیات ارزش افزوده سوخت

 اظهارنامه مالیات ارزش افزوده عوارض آلایندگی

در پایان

 در این مطلب درباره مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مزایا و معایبی که دارند صحبت کردیم و گفتیم که ارزش افزوده اظهارنامه‌های مختلفی دارد که نام بردیم و همچنین گفتیم یک سری مشاغل هستند که مشمول مالیات نمی‌شوند و به نوعی معاف هستند اما یک سری از مشاغل که اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی هستند باید مالیات خود را پرداخت کنند ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید برای ارسال کردن اظهارنامه مالیات ارزش افزوده مجموعه گسترش محاسب ستایش با تیم قوی و با سابقه در کنار شما هست.

تاریخ ارسال : 1403/5/16