صورتحساب علی الحساب چیست؟

دستورالعمل دریافت مالیات علی الحساب

هنگامی که یک کارفرما در پروژه‌های مختلف با چند پیمانکار به صورت همزمان مشغول به فعالیت باشد و بر حسب نیاز در حین کار اقدام به پرداخت علی الحساب به پیمانکارها نماید، در این حالت به گزارش اخذ شده از سیستم در خصوص علی الحساب‌های پرداختی صورتحساب علی الحساب می‌گویند.


همچنین از طرف دیگر زمانی که یک پیمانکار چند پروژه همزمان داشته باشد و از تمامی آن‌ها اقدام به اخذ علی الحساب نماید، به صورتحساب یا گزارش تهیه شده در رابطه با علی الحساب‌های دریافتی، صورتحساب علی الحساب می‌گویند.

 

تعریف علی الحساب دریافتنی

علی الحساب دریافتنی یک حساب دارایی است. این حساب برای پرداختی­‌هایی به صورت علی الحساب است که در آینده در قبال اسناد و مدارک بابت فعالیت انجام شده در گذشته، باید تسویه شود.

 

تعریف علی الحساب پرداختنی

علی الحساب پرداختنی یک حساب بدهی است. برای دریافتی­‌هایی به صورت علی الحساب است که در آینده در قابل اسناد و مدارک بابت فعالیت انجام داده توسط شرکت در زمان گذشته، باید تسویه گردد.

 

ماهیت علی الحساب مالیات

حسابداری به عنوان ابزار برقراری ارتباط و گزارش نتایج عملیات یک شرکت به مالکان، طلبکاران، سرمایه گذاران و … است. یکی از بحث‌های پرکاربرد در بخش مالی و حسابداری هر شرکت، بحث مالیات است. شرکت‌ها مطابق مقررات باید در دوره‌های مشخص شده نسبت به پرداخت مالیات اقدام نماید.


برای جلوگیری از ضرر و زیان و عواقب بعدی، شرکت‌ها پیش از رسیدن موعد رسیدگی مالیاتی و قطعی شدن مبلغ مالیات، اقدام به پرداخت مالیات به اداره دارایی می‌نمایند.

 

به این مبلغ پرداخت شده علی الحساب مالیات گفته می‌شود. علی الحساب مالیات پرداخت شده که نوعی پیش پرداخت نیز به حساب می‌آید با ماهیت بدهکار است.

 

 

دستورالعمل دریافت مالیات علی الحساب از واردکنندگان کالا

 

همانطور که در پاراگراف مالیات علی الحساب چیست گفته شد از جمله قوانین موجود در خصوص هزینه‌های گمرکی براساس بخشنامه گمرک، پرداخت مالیات علی‌الحساب واردات کالا به میزان 4 درصد مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی است. مالیات علی الحساب در واقع مالیات سودی است که در انتهای سال مالی در دفاتر شرکت‌ها ثبت می‌‌شود.


دستورالعمل دریافت مالیات علی الحساب از وارد کنندگان کالا به استناد ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن و بنا به اختیار حاصل از ماده 163 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1366 به همراه اصلاحات بعدی می‌باشد.

 

شهریه علی الحساب چیست؟

شاید شما هم شهریه علی الحساب را بخصوص در زمان ثبت نام و انتخاب واحد شنیده‌اید. گاهی در زمان ثبت نام دانشجو در ترم جدید، دانشگاه اقدام به اخذ مبلغی می‌نماید.

به این مبلغ اخذ شده شهریه علی الحساب می‌گویند. در این حالت دانشگاه مبلغی را به صورت علی الحساب دریافت و مابقی آن را در طول ترم از دانشجویان اخذ می‌نماید.

 

سود علی الحساب چیست؟

همه افراد سالانه سعی می‌کنند بخشی از درآمد خود را به نوعی سرمایه گذاری کنند. یکی از روش‌های سرمایه گذاری، سپرده گذاری در بانک‌هاست.

 

حال با این تفاسیر در پاسخ به سوال سود علی الحساب چیست می‌توان گفت سود علی الحساب در واقع قسمتی از سود عملیاتی بانک‌هاست که قبل از پرداخت سود قطعی در دوره زمانی تعیین شده به سپرده گذاران پرداخت می‌گردد.

 

مبلغ علی الحساب چیست؟

در رابطه با علی الحساب در قسمت‌های قبل از جمله علی الحساب چیست توضیحات لازم ارائه شد.

 

مبلغ علی الحساب در اصل مبلغی است که مطابق مقررات از طرف کارفرما به پیمانکار پرداخت می‌گردد. در پروژه‌های پیمانکار مبلغ علی الحساب نباید بیشتر از هفتاد درصد بهای کالای تحویلی یا خدمات انجام شده باشد.

 

نحوه پرداخت علی الحساب چگونه است؟

براساس موضوع تبصره ماده ۳۹ آیین‌ نامه مالی و معاملاتی پرداخت علی الحساب با دستور مقام مجاز در جهت ادای قسمتی از تعهد ایجاد شده از محل اعتبار مربوطه است.
زمانی پرداخت علی الحساب امکان پذیر می‌شود که تهیه اسناد و مدارک مثبته به منظور تادیه تمام دین امکان پذیر نباشد و یا مبلغ کافی از محل اعتبارات برای تأمین تادیه تمام دین در اختیار ذیحساب یا مقام مجاز از طرف او قرار نگرفته باشد.

 

تاریخ ارسال : 1402/2/24